Jump to content


K&N filteri za vazduh


  • Please log in to reply
20 replies to this topic

#1
Bocko

Bocko

    SEAT Klub član

  • Moderators
  • 832 posts
  • Location:Beograd
  • Auto:Leon Cupra 1P (Mk2)

K&N filteri za vazduh


Posted Image


Filteri za vazduh, to jest zamena fabrickog sa nekim od takozvanih ‘high-performance’ filtera jeste najcesce prvi korak koji ljudi cine u pogledu ‘tjuninga’ svojih automobila. To je, naravno, i savrseno logicno. Modifikacija, odnosno zamena filtera je finansijski najisplativiji poduhvat koji mozete uraditi na motoru Vaseg automobila. Medjutim, da li taj poduhvat zaista ima nekog ozbiljnog efekta?

Mnogi kazu da kupovinom nekog od spomenutih ‘HP’ filtera za vazduh, od kojih je zasigurno najpoznatiji onaj marke K&N, 100 posto dobijate barem 5 pa i vise konjskih snaga, 5-10% povecanja obrtnog momenta, a neko bi se usudio da kaze da se redukuje i potrosnja goriva!? Kao prvo, da li je zaista moguce da se neko “odusevljava” sa nekoliko procenta povecanja performansi motora? Treba uvek unapred razmisljati – na primer, kako ce se u stvari manifestovati u voznji to gotovo beznacajno poboljsanje?

Posted Image


Dalje u tekstu cemo stici i do odgovora na ova pitanja… Kao drugo, veliko je pitanje da li ce se i tih “garantovanih” 5+ konjskih snaga ostvariti. Realno stanje varira od vozila do vozila i najcesce se (jednostavnom zamenom filtera) i NE MANIFESTUJE. Ono sto proizvodjaci obecavaju, a sto obicno od ovih filtera malo iskusniji kupci traze jeste zvuk. Naravno, i ovde zavisi o kojoj se ‘masini’ konkretno radi, ali je u principu dubok i rezak zvuk ono sto se najcesce dobija primenom nekog od spomenutih filtera.

Nasu pricu o filterima cemo bazirati na proizvodima jednog od najveceg svetskog proizvodjaca istih. U pitanju je americka kompanija “K&N” koja proizvodi i plasira svoje proizvode (‘high-performance’ filtere za sve vrste vozila) sirom sveta, a najzastupljenija je i na nasim prostorima. Prvo nesto malo price konkretno o samom K&N filteru. Veliku razliku izmedju standardnog i ovog filtera cini primena slojeva tkanine/pamuka umesto klasicnog papira.

Posted Image


Da bi u potpunosti ispunili funkciju koju svaki filter ovoga sveta ima, standardni papirni filteri moraju biti debljih slojeva i gusce rasporedjenih krilaca. Sasvim logicno, to stvara i veliki otpor vazduhu koji ulazi kroz sistem ali ipak filter radi ono sto mu je i primarna funkcija – zaustavlja dalji prodor svega onoga sto ne bi trebalo da se nadje unutar motora prilikom sagorevalja (prasina, sitni kamencici itd.). Klasicni filteri se sastoje od velikog broja uskih kanala i prolaza kroz koji se vazduh krece i samim tim je vrlo lako zapusiti te iste kanale.

Naravno, nikad se nece desiti da se citav filter zapusi i da automobil ostane bez vazduha u smesi, ali je zato njihov vek trajanja vrlo ogranicen i maksimalno na svakih 20000 km je predvidjena njihova zamena. S druge strane, struktura K&N filtera je mnogo “redja” i samim tim vazduh mnogo lakse prolazi do karburatora/indzektora. Po nekoj nasoj logici, ovaj podatak bi upravo trebalo da predstavlja ono “performance” u nazivu ovog proizvoda – vise vazduha ka motoru u principu znaci i vise snage. Teorija i praksa se (najcesce) ne slazu u potpunosti, ali o tome ipak nesto kasnije…

Posted Image


Platnena ‘krilca’ koja se nalaze unutar K&N filtera u sebi sadrze nekoliko slojeva, dok je u osnovi (u sredini svakog od ovih ‘krilaca’) aluminijumska plocica koja stiti od deformiteta. Citava ova unutrasnja konstrukcija filtera je premazana tankim slojem ulja koje, u ovom slucaju, cini glavnu funkciju u procesu filtriranja vazduha, odnosno sprecavanja daljeg prodora prasine ka motoru. E, upravo ovde je najveca prednost ovog filtera nad standardnim. K&N filter ne zahteva zamenu, sto znaci da kada ga jednom stavite u Vas automobil – on tu i ostaje dokle god i sam motor! Ono sto ce biti Vasa obaveza jeste odrzavanje istog.

Odrzavanje ovog filtera se svodi na bukvalno pranje i to mozete uciniti sami, ili u nekom od servisa (najbolje u onom gde ste kupili i ugradili filter). Ciscenje filtera se obavlja na svakih 50-60000 km (cesto i mnogo vise!), sto je opet veoma dug interval. K&N filter je potrebno prvo dobro oprati (pozeljno benzinom ili nekim od razredjivaca), drzati izvesno vreme u tecnosti, osusiti i potom naprskati posebnim K&N uljem.

Posted Image


Sam proces mozda ne izgleda bas jednostavno, ali je zasigurno jeftiniji od konstantne zamene standardnih filtera. Rigorozni americki testovi kvaliteta su pokazali da je maksimalni vek trajanja ovih filtera izuzetno dug, pa tako i sam proizvodjac daje veoma ‘obecavajucu’ garanciju od cak 10 godina, odnosno milion i po predjenih kilometara!

Dakle, iz prethodnog pasusa se moze videti da je velika prednost K&N filtera u odnosu na standardni ipak vise u samoj funkciji filtriranja nego u domenu performansi. Sto se performansi tice, one se u najboljem slucaju ogranicavaju na onih 5+ konjskih snaga i 5-10% obrtnog momenta. Podaci o poboljsanju performansi znacajno variraju od automobila do automobila, tako da se u nekim slucajevima moze javiti i gubitak konjskih snaga!

Posted Image


Postoji nekoliko vrsta K&N performance-filtera, od kojih su najznacajnije sledece dve – 1) oni koji menjaju originalne/fabricke; 2) ‘custom-fit’ univerzalni filteri. Naravno ovi prvi, originalni u sraf pasu u kuciste bilo kog automobila, i tu postoji nekoliko razlicitih standarda – stariji modeli sa karburatorom koriste ‘kruzne’ modele, noviji koriste flat/panelne filtere itd.

K&N pravi ove filtere za svaki tip automobila, ali oni najcesce ne donose boljitak performansi motora. Naime, detaljna istrazivanja o uticaju kolicine i nacina protoka vazduha na povecanje snage motora su donela vrlo interesantne rezultate i zakljucke. Pre svega, treba ponoviti da ce motor biti jaci ako je protok vazduha bolji – sto vise vazduha to ce se i gorivo u smesi brze sagorevati i najpre cemo kao rezultat dobiti brzi odziv na pritisak papucice gasa.

Posted Image


To je sve, naravno, vrlo logicno. Spomenuta istrazivanja su obuhvatala merenja protoka vazduha u razlicitim kombinacijama sistema za dovod. Testovi su pokazali da je kolicina vazduha u protoku ka indzektoru gotovo identicna kod standardnog i kod K&N filtera! Medjutim, objasnjenje za ovakvu pojavu a pritom i veliko iznenadjenje je bio podatak da je protok vazduha bez ikakvog filtera bio tek neznatno veci od onoga sa filterom. To nas dovodi do zakljucka da veliku ulogu u protoku vazduha kroz sistem imaju sami usisnici i velicina intake-a, a posebno i kuciste u kome se nalazi predvidjeni fabricki filter vazduha!

Tek modifikacijom ovih elemenata su se dobili signifikantniji rezultati, ali se isto tako tek tada videla veca razlika izmedju standardnog i K&N filtera. Dakle, primenom (kupovinom) K&N filtera koji naleze u vec postojece kuciste u Vasem automobilu Vam najcesce nece doneti apsolutno nikakve beneficije u pogledu povecanja snage. Dobicete samo kvalitetniji filter koji necete morati menjati kao sto to cinite sa standardnim, kao i nesto grublji, “sportskiji” zvuk, ali samo pri vecem broju obrtaja.

Posted Image


Druga vrsta, popularni eksterni tj. univerzalni ‘custom-fit’ K&N filteri, prate onu moju pricu od malopre. Oni se montiraju nezavisno od polozaja kucista u kome je fabricki filter. Naravno, u slucaju njihove ugradnje, fabricki filter se u potpunosti uklanja dok modifikacijom ili uklanjanjem njegovog kucista se dobija jos malo dodatnih konjskih snaga. Oblik ovakvog filtera je najcesce cilindrican i bukvalno predstavlja ekstenziju na air-intake sistemu.

K&N custom-fit filter se najcesce ugradjuje negde blizu usisnika ili sto dalje od bloka motora, jer vaznu ulogu u protoku vazduha i njegovom prolasku kroz prepreke ima i temperatura. Hladniji vazduh znaci i vise snage, pa je tako bitan aspekt citave ugradnje i izolacija filtera ovakvog tipa. Tek u ovom slucaju cemo dobiti do 5 KS zalihe i 5-10% poboljsanja obrtnog momenta, i to je fizicki maksimum koji se moze izvuci iz atmosferskog tipa pogonskog agregata. Za agregate sa turbo-kompresorima je situacija nesto bolja i moze se ocekivati od 8-10 KS, zavisno od zapremine i snage. Takodje treba znati da ovi filteri realno propustaju vise prasine/prljavstine do motora, ali je to ipak sve u veoma bezbednim granicama.

Posted Image


Ovo je otprilike sve sto bi trebalo da se zna o ovim filterima pre njihove kupovine i ugradnje. Kupovinom bilo kog tipa K&N filtera za Vas automobil sigurno necete napraviti stetu automobilu, ali je pitanje da li cete dobiti ono sto ste zamislili? Ako ste se odlucili za jednostavnu ugradnju, to jest zamenu postojeceg filtera sa K&N-om nemojte ocekivati poboljsanje performansi!

Dobicete filter koji cete lakse odrzavati i koji je sigurno kvalitetniji od Vaseg prethodnog, ali pored nesto grubljeg zvuka pri visem rezimu boljitaka vise nema. Tek ako se upustite u nesto komplikovaniju ugradnju ‘eksternog’ K&N modela mozete ocekivati bolje rezultate, ali je veliko pitanje da li se sve to isplati.

Posted Image


Pre svega da li se isplati truda, jer i ovakva opcija predstavlja najjeftiniji tjuning-mod od svih koje danas mozete primeniti. Standardni filteri (papirni) se krecu od 3-20€; K&N ‘air-box-fit’ je negde oko 100€, dok je univerzalni (najpopularniji model je 57i) negde oko 150€ ali se jos dodatno racuna ugradnja.

Izvor: Speed Industry

#2
Misha

Misha

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 650 posts
  • Location:Novi Sad
  • Auto:Suzuki SX4 1.6 GS 4WD 2012&Alfa Romeo 147 JTD
Imao sam na prethodnom autu Astra Bertone Coupe 1.8 K&N pecurku ali nisam primetio neki boljitak,sto se tice snage. Moguce da na turbo motorima ima vise efekta.
Life is like a box of chocolates,you don't know one you're gonna get.

#3
Stevan

Stevan

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 158 posts
  • Location:Petrovac na Mlavi
  • Auto:Seat Ibiza CUPRA 1.8turbo 20V
Ja takodje imam na ibizi K&N filter i mislim da je samom motoru bolje sa  K&N nego sa box filterom... a sto se tice povecanja snage to je nesto veoma malo mozda 1 ,  1.5 ks...  ali nije samo povecanje snage  svrha K&N filtera vec se i zvuk  menja .
Vozim lagano....bolje pola sata kasnije nego 40god.ranije!!!

#4
dejan82

dejan82

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1488 posts
  • Location:novi sad
  • Auto:Seat Ibiza Cupra 6L
koliko vremena je potrebno da se ugradi cev sa pecurkom?koje su cene(pecurka+majstor)?

#5
Misha

Misha

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 650 posts
  • Location:Novi Sad
  • Auto:Suzuki SX4 1.6 GS 4WD 2012&Alfa Romeo 147 JTD
Kod mene na Astri je bila samo pecurka,bez cevi. Montaza za 20 min,skine se kuciste sa vazdusnim filterom i montira pecurka. Koliko se ja secam cena je bila 60-70e,davno bese. Posebno se kupuje sprej za ciscenje filtera i nije nesto skup. Dobio sam lepsi zvuk,nista vise.
Life is like a box of chocolates,you don't know one you're gonna get.

#6
dejan82

dejan82

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1488 posts
  • Location:novi sad
  • Auto:Seat Ibiza Cupra 6L
ugradjivao bi sa cevkom.
jedino zbog zvuka bi ga ugradjivao i naravno postojanosti,hvala Misha Posted Image

#7
Misha

Misha

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 650 posts
  • Location:Novi Sad
  • Auto:Suzuki SX4 1.6 GS 4WD 2012&Alfa Romeo 147 JTD
Pa vidi sa cevkom lepse izgleda,niklovana je. Cenim da bi ceo komplet sada kostao oko 120e. ;)
Life is like a box of chocolates,you don't know one you're gonna get.

#8
dejan82

dejan82

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1488 posts
  • Location:novi sad
  • Auto:Seat Ibiza Cupra 6L
oticu do vrsacke(ns) pa cu videti kako stoje sa cenama
i meni se svidja ta niklovana cev Posted Image mada sam vidjao i neku crnu cev na koju je nakacena pecurka

#9
Misha

Misha

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 650 posts
  • Location:Novi Sad
  • Auto:Suzuki SX4 1.6 GS 4WD 2012&Alfa Romeo 147 JTD
Kod Dragana u Vrsackoj sam i kupio K&N filter. Cuo sam od drugara da prodaje i xenone sada. Veoma profesionalno i pedantno ugradjuje filtere. Javi sta si uradio.
Life is like a box of chocolates,you don't know one you're gonna get.

#10
dejan82

dejan82

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1488 posts
  • Location:novi sad
  • Auto:Seat Ibiza Cupra 6L
hocu,javljam cim se raspitamPosted Image

#11
Mily

Mily

    Member

  • Members
  • PipPip
  • 23 posts
  • Location:Beograd
Ja sam na Vw bas osetio razliku u potezanju 1,2 brzina,imao je stvarno bolji odaziv na gas,jednostavno kao da je prodisao...Iskustva su razna jbg

#12
dejan82

dejan82

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1488 posts
  • Location:novi sad
  • Auto:Seat Ibiza Cupra 6L
koje jacine ti je bio motor?

#13
Mily

Mily

    Member

  • Members
  • PipPip
  • 23 posts
  • Location:Beograd
1.8 75ks

#14
dejan82

dejan82

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1488 posts
  • Location:novi sad
  • Auto:Seat Ibiza Cupra 6L
mozda zbog zapremine motora,bas cu videti kako ce biti kod mene pa javljam

#15
darkokm

darkokm

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 245 posts
  • Location:Kosovska Mitrovica
  • Auto:Seat Ibiza 2001
Pozzz svima... Da ne zna neko slucajno da li kod nas u Srbiji ima negde da se nadju K&N filteri ali panel,za Ibicu 1.4 mpi 2001 god? Ja trazio ali nisam mogao da nadjem,bilo ih je pre 3 godina u Gang Landu ali je cena bila ubitacna 75 eura po komadu.....

#16
Cp6uH

Cp6uH

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 71 posts
  • Location:Beograd
  • Auto:Toyota Corolla TS
http://www.deltad.rs...id=22&Itemid=21

#17
Detritus

Detritus

    Newbie

  • Members
  • Pip
  • 4 posts
Ovo je takvo djubre, ne samo KN nego i ostali proizvodjaci ovog fazona filtera, da nemam komentar  :thumbdown:  ( pricam za automobile koji se voze svaki dan )

U sustini, poenta je u sledecem. Ukoliko imate nabrijan motor i ukoliko ga vozite u prilicno visokim obrtajima ove stvari su sasvim OK.
Medjutim u svakodnevnoj voznji po gradu, a koja je verujem za 99% ljudi ovde ono za sta koriste auto, ovo je apsolutno bacanje para. Kazem to kao neko ko je vec kupovao 2 pecurke u typhoon kit. Sva tri puta samo zbog zvuka, koji apsolutno nema premca. Imao sam ovo na Golfu II, na Hondi Civic i na Fiat Stilu. Mogu reci da je na Stilu zvuk najlepsi ubedljivo. Naravno, sto veca kubikaza to lepsi i dublji zvuk.
Sto se tice snage, na regularnim motorima, pogotovu vagenovim, ( uglavnom 1.2-2.0 ) nista se nece osetiti osim neko placebo efekta. Vecina ljudi mi je svojevremeno pricala da auto sa ovim filterima vise trosi ali kada sam ga namontirao prvi put, shvatio sam da je to zato sto njegov zvuk dolazi do izrazaja pri naglom povecanju obrtaja i u visokim obrtajima, pa otud i to logicno povecanje potrosnje.
Dalje, ono zbog cega najvise smatram da je ovo sminkersko smece je to sto kad imate pecurku u bilo kojoj izvedbi, stojite na semaforu, date gas, auto proguta neku nazovi knedlu i onda prihvati da radi sta mu se reklo. Prosto jer ima taj "falsh" vazduh koji mora da povuce iz otvorenog filtera. To se naravno sa zatvorenim kucistima filtera koja su napravljena da funkcionisu u odredjenoj vrsti vakuma u toj kutiji ne desava.

Tako da, moj savet je, da ukoliko vam auto sluzi za svakodnevnu voznju ovo preskocite. Ili ako bas zelite, kupite pecurku samo, a ostalo improvizujte, jer nema svrhe bacati pare na kit. Sto se tice zvuka, tu se kapa skida, a u kombinaciji sa nekim dobrim loncem i skinutim katalizatorom, zvuk automobila, zvuci stvarno stvarno impresivno ( kome ne smeta da u toj impresiji ide max 80 na sat, a da se dere kao da ide 150km )

Neko moje iskustvo nakon ovih avantura sa tim filterima je da cu najdalje otici sa kupovinom ugljenicnog KN panel filtera ( ili Knect, sta bude jeftinije ).

#18
Cp6uH

Cp6uH

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 71 posts
  • Location:Beograd
  • Auto:Toyota Corolla TS
KN panel filter je regularno 50-70+ eura Knecht je 800 - 2500din zavisi od auta

#19
DareIbiza

DareIbiza

    Newbie

  • Members
  • Pip
  • 8 posts
  • Location:Beograd
  • Auto:Seat Ibiza 1.0 MPI
Jel to znaci da nema svrhe bacati pare na K&N filter za Seat Ibiza 1.0 MPI 2001god ???

#20
Goldy

Goldy

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 102 posts
  • Location:Beograd Karaburma
  • Auto:LEON 1.9TDI
ja sam stavio na leona iz razloga sto su pukli nosaci kucista za filter i kacilo je ventilator,pa dam dosao na ideju da stavim kn,i nisam ga stavio zbog snage i ne primecujem neku vecu snagu auta od kad sam ga stavio ali mi se svidja zvuk :D
Posted Image




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users