Jump to content


Antifriz


  • Please log in to reply
2 replies to this topic

#1
Bocko

Bocko

    SEAT Klub član

  • Moderators
  • 876 posts
  • Location:Beograd
  • Auto:Leon Cupra 1P (Mk2)

Antifriz



Posted Image



Antifriz kao tečnost za hlađenje ima određene prednosti u odnosu na vodu i to: temperatura ključanja je viša od temperature ključanja vode za oko 6–10 stepeni Celzijusa, sadrži sredstva protiv penušanja; ne stvara kamenac; ne nagriza spoljna creva (hladnjak – motor) i drugo.

Prema sastavu ima različitih antifriza i njihova podela je izvršena na osnovu baza od kojih su izrađeni. Jedan od antifriza je onaj na bazi etilen-glikola koji po svojim osobinama spada u kvalitetnije. Osnovna tečnost je bezbojna, sladunjavog ukusa i skoro bez mirisa.

Specifična težina mu je veća od vode. Etilen-glikol ključa na oko 195 ºC, što ga čini pogodnim sredstvom za hlađenje, jer, u stvari, neće isparavati za vreme rada motora, imajući u vidu radnu temeperaturu tečnosti za hlađenje.

Mešavinom etilen-glikola i vode, dobija se antifriz koji ima nižu ili višu tačku ključanja. Ako je odnos ove dve tečnosti 1:1 dobija se antifriz čija se tačka mržnjenja kreće od –35 ºC do –40 ºC.

Posted Image


Ovaj antifriz je sklon penušanju zbog čega mu se dodaju odgovarajući sastojci (aditivi) protiv penušanja.

U zatvorenom sistemu hlađenja tačka ključanja antifriza je oko 110 ºC.

Antifriz, čija je osnovna baza alkohol, ima dobra svojstva kao tečnost za hlađenje, ali brzo isparava, radi čega se stvara mogućnost da mu se tačka hlađenja menja ako se vrši nekontrolisano dolivanje vode.

Antifriz, čija je osnovna baza glicerin, sporije isparava, ali je kao sredstvo za hlađenje nepodesan – sporije prenosi toplotu. Postoje i druga sredstva koja se mešaju sa vodom za dobijanje antifriza.

Principijelno gledano, za vreme dolivanja tečnosti u sistem za hlađenje dozvoljeno je mešanje antifriza različitih proizvođača, ali treba veoma dobro paziti da se dosipa samo tečnost istog tipa i oznake (istog kvalitetnog nivoa), da ne bi došlo do slabljenja ostalih svojstava antifriza, jer kao posledica toga nastaje taloženje, penušanje, odnosno nedovoljno odvođenje toplote.

Iako proizvođači antifriza ne propisuju njegov rok trajanja, optimalni period njegove izmene je dve godine.

NAPOMENA: Antifriz je otrovan!!!

Izvor: motorna-vozila

#2
Bocko

Bocko

    SEAT Klub član

  • Moderators
  • 876 posts
  • Location:Beograd
  • Auto:Leon Cupra 1P (Mk2)

Antifriz


Posted Image


Antifriz je hemijska supstanca koja se koristi kod SUS motora. Njegova osovna namena je da snizi tačku smrzavanja tečnosti na tačku koja je niža od spoljne temperature na kojoj se vozilo nalazi. Na taj način se sprečavaju značajna oštećenja mehaničkih komponenti (npr. bloka motora).Većina motora sa unutrašnjim sagorevanjem koristi tečnost za hlađenje. Nikada ne treba koristiti čistu vodu u sistemu za hlađenje motora! Razlozi za to su brojni, a u daljem tekstu ćemo pokušati da objasnimo najvažnije.


Sprečavanje zaleđivanja tečnosti


Tokom zime, voda koja hladi blok motora može se zalediti. S obzirom na to da voda zauzima veću zapreminu u zaleđenom stanju nego u tečnom, kada led počne da se širi može doći do ozbiljnih oštećenja motora. Uloga antifriza je da spusti tačku smrzavanja mešavine na nivo na kom je bezbedno da do takve situacije neće doći.

Sprečavanje isparavanja tečnosti


Tokom leta, tečnost u rashladnom sistemu je često na temperaturama koje su bliske temperaturi ključanja vode (90-100°C). Ako bi se u sistemu našla čista voda, ona bi brzo isparila i sistem bi ostao bez tečnosti neophodne za hlađenje motora. Jasno je da ovakva situacija, takođe, može dovesti do ozbiljnih oštećenja motora. Uloga antifriza je da poveća tačku ključanja tečnosti u rashladnom sistemu vozila i na taj način je spreči da pređe u gasovito stanje i ispari. Sa odgovarajućim antifrizom, moguće je postići veoma širok opseg temperatura u kojima mešavina ostaje u tečnom stanju – od -34°C do +107°C (za mešavinu u odnosu 1:1).

Antikorozivna svojstva


Antifriz ima i antikorozivna svojstva. Na taj način, čuva metalne delove motora, hladnjaka i ostalih komponenti sistema za hlađenje.

Osim ovih, antifriz ima i druga svojstva. Neka od njih su: sprečava penušanje, sprečava taloženje, sprečava stvaranje kamenca, podmazujuća svojstva...

Nekada se kao antifriz koristio metanol (metil-alkohol), a danas se koristi etilen glikol. Za razliku od metanola i vode, etilen glikol veoma slabo isparava. Treba imati na umu da je etilen glikol otrovan za ljude i životinje, tako da pri rukovanju i odlaganju treba biti izuzetno pažljiv!

Kao što nije preporučljivo koristiti čistu vodu, tako nije preporučljivo ni koristiti čist antifriz. Najbolji rezultati se postižu mešavinom optimalnih količina vode i antifriza. Najbolje je koristiti destilovanu vodu, jer se na taj način izbegava stvaranje kamenca. Takođe, nikada nemojte mešati različite tipove antifriza! Ako niste sigurni koji se antifriz nalazi u rashladnom sistemu automobila, promenite rashladnu tečnost.

Posted Image


Izbor odgovarajućeg antifriza


Na našem tržištu mogu se naći antifrizi različitih tipova (G11, G12 – VW oznake...) i kvaliteta. Od izuzetnog je značaja da u Vaše vozilo sipate odgovarajući antifriz. Ako niste sigurni koji tip antifriza je odgovarajući za Vaše vozilo, konsultujte servisnu knjižicu, ili ovlašćeni servis za Vaš tip vozila.

Pravljenje mešavine rashladne tečnosti


Odgovarajuća mešavina antifriza i vode se pravi prema atmosferskim uslovima koji vladaju u okruženju u kom će se voziti automobil. Da biste odredili odgovarajući odnos antifriza i vode, najbolje je da koristite tabelu koju smo dali u tekstu. Pre toga proverite da li je antifriz koji kupujete koncentrovan (100%), ili je već razblažen, pa prema tome napravite odgovarajuću mešavinu.

Dolivanje antifriza


Rashladna tečnost treba da je uvek između oznaka MIN i MAX na expanzionoj posudi. Nivo se meri kada je automobil parkiran na ravnu površinu, sa potpuno hladnim motorom. Nikada nemojte sipati prvo antifriz pa vodu, ili obrnuto, nego uvek prvo napravite mešavinu, pa nju dolivajte.

Zamena antifriza


Takođe, u zavisnosti od proizvođača vozila, treba menjati rashladnu tečnost na 2-3 godine, jer ona vremenom gubi svojstva (pre svega antikorozivna). Pri zameni antifriza, pogotovo kada se prelazi sa jednog tipa antifriza na drugi, poželjno je isprati sistem za rashlađivanje.

Izvor: auto-delovi.org

#3
Bocko

Bocko

    SEAT Klub član

  • Moderators
  • 876 posts
  • Location:Beograd
  • Auto:Leon Cupra 1P (Mk2)

Kako odabrati antifriz?


Posted Image


Sa dolaskom hladnijih dana, vozači se podsete da treba da provere antifriz u hladnjaku. Na tržištu je mnogo različitih tipova antifriza, pa su mnogi u dilemi koji da sipaju - crveni, plavi, ili zeleni antifriz? G11 ili G12? Rastvor ili koncentrat?

Antifriz se u automobilu koristi u rashladnom sistemu. Omogućava da se spusti tačka mržnjenja i da se poveća tačka ključanja vode u rashladnom sistemu. Osim toga, sprečava koroziju metalnih delova motora i hladnjaka, pa je veoma bitno da antifriz bude u sistemu tokom cele godine, a ne samo zimi.

Koji antifriz sipati?


Kupci novih automobila nemaju brige oko odabira antifriza, jer su u obavezi da održavaju auto kod zvaničnog servisera, koji o tome vodi računa. Zato su vozači malo starijih automobila u velikoj dilemi - koji antifriz sipati?

U izboru antifriza vam najviše može pomoći ovlašćeni servis, ili servisna knjižica. Tu možete videti koje karakteristike treba da ima antifriz za vaš auto.

Kod nas su se odomaćile VW oznake antifriza, pa se na tržištu mogu naći antifrizi sa oznakama G11, G12, G12+... Za novije automobile sa aluminijumskim hladnjacima najbolje je koristiti antifriz sa oznakom G12, ili G12+. Oni se uglavnom menjaju na 5 godina.

Automobili stari desetak godina i više, uglavnom imaju hladnjake od čelika. Takvi automobili koriste klasične antifrize na bazi monoetilen glikola, koji se menjaju na 2 godine. Postoje i oni sa drugačijim aditivima, koji se menjaju na 3 godine. Oni obično nose oznaku G11.

Period zamene antifriza


Od gore navedenih uslova, bitnije je šta piše na samom pakovanju antifriza. Generalno, postoje 3 tipa:

1. IAT - klasični antifrizi. Menjaju se na 2 godine.
2. HOAT - menja se na 3 godine.
3. OAT - menja se na 5 godina.

Veoma je važno da poštujete period zamene, jer antifriz poseduje antikorozivna svojstva i na taj način čuva motor i hladnjak. Rashladnu tečnost treba i ranije zameniti i kada joj poraste temperatura mržnjenja. To možete proveriti uređajem koji za malo para možete nabaviti u prodavnicama auto kozmetike. Ovo vam mogu preoveriti i u servisu, ili čak na benzinskoj pumpi.

Dolivanje i zamena antifriza


Ako niste sigurni koji je antifriz u hladnjaku vašeg automobila, najbolje je da kompletno promenite rashladnu tečnost. Ispustite stari antifriz, isperite sistem vodom i sipajte novu rashladnu tečnost. Mešanje više vrsta antifriza može dovesti do njegovog zgušnjavanja i gubitka svojstava. Nikada ne dolivajte čist antifriz, niti čistu vodu; sipajte uvek mešavinu u odnosu 50:50, ili 60:40. Mešavinu napravite sa destilovanom vodom, nikako sa "česmovačom", jer ona može stvoriti naslage kamenca i zapušiti sistem. Postoje i antifrizi koji nisu koncentrati, nego se prodaju kao mešavina koja se samo sipa, bez potrebe za razblaživanjem.

Nikad bez antifriza


Najbitnija stvar je da ne ostanete bez rashladne tečnosti u sistemu, jer tako može doći do trajnog oštećenja motora. Ako primetite da je tečnost ispod minimuma, potrebno je da je dolijete, makar sipali i čistu vodu. U tom slučaju, prvom prilikom posetite servis da vam promene rashladnu tečnost.

Izvor: auto-delovi.org




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users